Komma till tals - patientens juridiska
ställning i sjukvården
gavs ut 1986 under LIC Förlag
ISBN: 91-7584-145-2
"Komma till tals vänder sig till alla som kommer i kontakt med
sjukvården både som patient och personal. Här förklaras
Hälso- och sjukvårdslagens möjligheter, bl.a. patientens rätt
till självbestämmande i relation till vårdpersonalens yrkesansvar.
Här finns svar på frågor, hur man hittar rätt och hur
man ska gå till väga för att hävda sina rättigheter.
Komma till tals tar upp de olika inrättningarna och myndigheterna som kan ta sig an patienters anmälningar och juridiska frågor om någon känner sig felbehandlad, missförstådd eller vill ha ekonomisk gottgörelse vid behandlingsskada.
Komma till tals är därför viktig vid utbildning av ny vårdpersonal - alla kategorier - för att ge inblick i vilken roll patienten och hans anhöriga har i hälso- och sjukvården.
Ulla Lindén arbetar sedan 1975 som jurist på landstinget
i Jönköpings län och är
där ansvarig för förtroendenämndens versamhet. Det innebär,
att arbetsuppgifterna till stor del består av sjukvårdsrättsliga
frågor. Samtidigt med sina juridiska studier i Uppsala arbetade Ulla, 1968-72,
som biträde vid olika kliniker på Akademiska
sjukhuset. Arbetet innebar ofta att vaka hos respiratorbundna patienter.
Det blev många timmar hos svårt sjuka och tillsammans med anhöriga.
Det gav en inblick i såväl sjukvårdspersonalens roll som de sjukas
och anhörigas situation och upplevelser av svåra kriser.
Sammantaget har detta gett Ulla en mycket värdefull erfarenhet för
dagens arbete som jurist. Det har gett en förståelse för att
sjukvårdsrätt inte alltid är enbart juridik.
Ulla Lindén svarar dagligen på frågor från såväl
allmänhet som sjukvårdspersonal och ger i Komma till tals svar på de vanligaste frågorna."
Stor och liten
inom sjukvården
gavs ut 1988 under eget förlag.
ISBN: 91-7970-161-2
"Stor och liten inom sjukvården handlar om våra relationer när
vi möter varandra i sjukvården, som patienter och vårdpersonal.
När patienten inte orkar med sin sjukdom och oro, orkar då personalen
att vara det stöd och den trygghet patienten behöver? Har vårdpersonalen
idag möjligheter att ge den goda omvårdnad, man har som målsättning?
Inget sjukvårdsbesök eller behandling är obetydlig för patienten,
utan innebär alltid ett ingrep i den personliga integriteten.
Stor och liten inom sjukvården tar upp relationerna mellan vårdpersonal
och dem som har ansvaret för att vi får en fungerande vårdsorganisation.
Sjukvården är inte enbart en angelägenhet mellan patienter och
sjukvårdspersonal. Det här innebär att sjukvården också
inkluderar politiker och administratörer.
I boken hävdas att sjukvården idag präglas av ett generationsbyte
på maktpositioner i samhället. Vi har 40-talisterna, som nu blivit
medelålers och alltmer gör sig gällande i samhället. Vi
har patienter och anhöriga i samma generation, som i högre grad än
tidigare vill vara med och bestämma om sin egen vård och vilken vårdorganisation
man anser sig vilja ha.
Stor och liten inom sjukvården vänder sig till allmänheten
som intressenter i sjukvården, antingen man är patient eller anhörig.
Den vänder sig också till dem som ännu inte är beroende
av sjukvården.
Stor och liten inom sjukvården vänder sig till vårdpersonal,
för att beskriva hur det är att vara "liten" patient.
Stor och liten inom sjukvården vänder sig till administratörer
och politiker för att beskriva hur det är att vara "liten", som patient
eller vårdpersonal.
Patienter riktar ofta klagomål mot vårdpersonal. Vårdpersonal
klagar över administratörerers distans till sjukvårdsarbetets
vardag. Administratörerna anser sig bara vara
redskap åt politikerna,
beslutsfattarna.
Det hela slutar med:
- katten på råttan, råttan på repet
"